Siin on 5 müüti tarbija õiguste ja kohustuste kohta

Kui oled ostnud mõne asja või kasutanud mõnd teenust, kehtivad nii sinule endale kui ka kauba müüjale õigused ja kohustused.  Selleks, et saaksid mõnikord avalduvatele probleemidele lahenduse, on vaja ühtseid reegleid, et lahendada probleeme või vaidlusi.

Näiteks kui oled midagi ostnud, tuleb kindlasti läbi lugeda kasutusjuhend või leping ning tutvuda hooldustingimustega. Kui oled ise hooletu ega järgi juhiseid ja toode seetõttu rikneb või puruneb, ei vastuta müüja ega tootja juhtunu eest. Nii ei ole sul õigust tekkinud defekte tasuta kõrvaldada või tasuta uuele tootele – kui oled ise rikkunud telefoni ekraani, siis pead ka ise selle eest vastutama. Samuti tuleb alles hoida ostu tõendav dokument (ostutšekk, arve, pangaväljavõte).

Siin on 5 müüti tarbija õiguste ja kohustuste kohta:

Müüt nr 1 – Kui kaupluse riiulil on tootele märgitud soodsam hind kui kassas, on kauplusel kohustus see toode müüja tarbijale soodsama hinnaga.

Tegelikkus: Kui hind on saalis ja kassas erinev, siis on tegemist tarbijakaitseseaduse rikkumisega, kuid kauplejal ei ole sellest hoolimata kohustust müüa toodet soodsama hinnaga. Küll aga peetakse kaubanduses heaks tavaks, et sellise hinnaeksimuse korral antakse kliendile õigus osta toode soodsama hinnaga. Pea meeles, kui kauba hind kassas ja müügisaalis ei ühti, võid sina tarbija kaubast kassas enne ostu sooritamist loobuda.

Müüt nr 2 – Kui ostetud kaup on kvaliteetne, aga tarbija on hiljem leidnud, et ta siiski seda ei soovi, on tal õigus tagastada toode poodi 14 päeva jooksul ja raha tagasi saada.

Tegelikkus: 14-päevane tagastamisõigus kehtib vaid sellistele toodetele, mis on ostetud e-poest, tellitud kataloogist või ostetud müügiesitluse käigus. Kui toode on ostetud tavapoest, see on kvaliteetne ja sellele ei ole pretensioone, ei ole kauplusel kohustust seda 14 päeva jooksul tagasi võtta. Küll aga on see tervitatav hea tava kauplejate poolt, mis on laialt levinud eriti väljaspool Eestit.

Müüt nr 3 – Telefonitsi saadud müügipakkumine on jõus kohe, kui tarbija annab telefonitsi oma nõusoleku.

Tegelikkus: Telefonitsi öeldud jah-sõnast ei piisa, et tarbijal tekiks maksekohustus.  Lepingu sõlmimiseks on vajalik ka kirjalik müügipakkumine, millele antud allkiri alles nõusolekut kinnitab.

Müüt nr 4- Kui ostetud tootel esineb defekt, on tarbijal õigus kauplejalt kohe raha tagasi saada.

Tegelikkus: Kui kaup osutub defektseks, on tarbijal õigus pöörduda pretensiooniga müüja poole. Ostjal on õigus nõuda müüjalt defektiga kauba parandamist või asendamist. Müüja võib valida ka parandamise ega pea toodet ilmtingimata ära vahetama. Kui toote parandamine ebaõnnestub või toote samasugusega asendamine ei ole võimalik, on tarbijal õigus raha tagasi saada.

Müüt nr 5 – Defektse kauba puhul peab tarbija nõustuma raha tagasi saamise asemel ettevõtja pakutud kinkekaardiga.

Tegelikkus: Kui defektse toote parandamine või asendamine ei ole võimalik ning tarbijal on soov defektse kauba eest raha tagasi saada, siis muu toote vastu asendamine ega kinkekaardi pakkumine ei ole raha tagastamine. Kaupleja võib pakkuda kinkekaarti, aga tarbija ei pea sellega nõustuma ning tal on õigus küsida makstud raha tagastamist.

Pea meeles, et mõlemal osapoolel on oma õigused ja kohustused – neid tuleb hästi teada!


Koostatud
Tarbijakaitseameti allika põhjal