Kuidas tulla toime vihaga?

Viha on täiesti loomulik ja tavapärane emotsioon nagu ka rõõm või kurbus. Vihastamises ei ole iseenesest midagi halba, kuid viha võib kergest ärritusest minna üle raevule, vihapurskele või vägivallani. Mida sellises olukorras ette võtta?

Mõne inimese viha võib olla nii tugev ja pikaajaline, et hakkab mõjutama tema igapäevaelu. Viha võib lõhkuda inimsuhteid ja põhjustada vägivaldset käitumist enda või teiste suhtes. Sellega toime tulekuks on mitmeid võimalusi, mida saad iseenda peal hõlpsasti proovida, kui sul võib vihaga talitsemisega probleeme olla.

  • Võta aeg maha. Mõtle, kuidas lahendada olukorda, mis sind vihale ajab. Tüli ajal proovi hingata sügavalt sisse-välja ja loe kümneni. See aitab aeglustada südame tööd ja rahuneda.
  • Vaata olukorda teise nurga alt. Võib-olla ei olegi olukord tegelikult selline, nagu esimesel hetkel paistab? Kas ka sinu sõber näeks olukorda samamoodi? Ehk ei olegi asi nii hull.
  • Suuna pahameel tegevusse. Püüa oma mõtted olukorrast eemale juhtida: loe midagi, lahenda ristsõnu, kuula muusikat või mine jalutama. Ka sporditegemine või muu füüsiline tegevus aitab rahuneda. Abiks võib olla, kui paned oma tunded kirja või üritad neid joonistada.
  • Püüa oma tundeid selgelt väljendada. Mõtle läbi, mida sa tegelikult selgeks teha tahad ning räägi ärritavatest asjadest aeglaselt ja selgelt. Keskendu oma tunnetele ja soovidele, teiste süüdistamine ning solvamine ei aita ennast kehtestada. Oluline on, et kõik osapooled saaksid vahele segamata oma seisukoha välja öelda.
  • Räägi sõbraga. Kui oled vihane, siis aitab tunnetes selgust saada olukorra kirjeldamine kolmandale osapoolele. Sõber või pereliige võib probleemi näha teise nurga alt ja välja pakkuda lahenduse, mille peale sa ise poleks tulnud.

Proovi kasulikke nippe kasutada siis, kui tunned et tõesti enam teisiti hakkama ei saa – ehk need ongi sulle suureks abiks vihaga toimetulekul! Arvestad aga sellega, et iga uus nipp või harjumus vajab aega.


Koostatud
Tervise Arengu Instituudi allika põhjal