Ärevus ja koolihirm – kuidas seda ületada?

Ärevus või hirm võib tabada siis, kui seisame tundmatu olukorra ees: enne eksamit, tähtsat kohtumist või avalikku esinemist. Ärevus või hirm on loomulik tunne, mille eesmärgiks on aidata kehal kiiresti reageerida ohule.

  • Kuidas võib ärevus väljenduda?

Ärevusega käib tihti kaasas südame pekslemine, lämbumistunne ja raskus rinnus. Hingamine võib muutuda katkendlikuks, neelata on raske, võivad tekkida kõhukrambid, iiveldus ja kõhulahtisus. Ärev inimene võib liigselt muretsema hakata, alusetult ohtu ja pinget tajuda ning rahutust tunda.

  • Mis on koolihirm?

Koolihirm on üks ärevushäire liike, millega käib kaasas masendus ja ülemäärane hirm kooliskäimisega seotud raskuste ees.

Kuidas ületada ärevust?

  • Räägi sõbra või lähedasega. Isegi kui hirmud tunduvad väikesed, aitab rääkimine neid kergendada.
  • Otsi oma elust plusse. Ärevust tundes võid arvata, et sa ei oska ja ei suuda midagi ega saa millegagi hakkama. Kas kõik ikka on nii lootusetu? Loe lisaks: Kuidas mõtlemine tasakaalu viia?
  • Vaata üle oma eluviis. Selleks, et end paremini tunda, vajad sa piisavalt und, liikumist ja mitmekesist, tervislikku toitu.
  • Loo oma ellu korrapära. Pidevad muutused elurütmis võivad stressi suurendada, sa tunned end turvalisemalt ja julgemalt, kui planeerid oma tegevusi ette.
  • Õpi lõõgastuma. Hinga sügavalt sisse, loe aeglaselt ühest kümneni – need on lihtsad harjutused, mis aitavad rahuneda ja ärevusest üle saada.
  • Küsi abi. Kui ärevus kasvab nii suureks, et hakkab segama sinu igapäevast elu ja tekib häiriv stress, pöördu täiskasvanu poole, kes aitab sind nõuga. Sa võid ka ise psühholoogi või nõustaja poole pöörduda, kelle käest saad asjatundlikku abi. Loe lisaks: Kust endale abi leida?

 

Koostatud Tervise Arengu Instituudi allika põhjal